Pomimo tego, że cewki zapłonowe ze swojej natury są dość wytrzymałe, to jednak z czasem nawet i one zaczynają szwankować. Może być to wynik wyeksploatowania związanego z dużym przebiegiem albo wpływ bardzo niekorzystnych warunków atmosferycznych – jeśli auto stoi z reguły pod chmurką czy złej jakości paliwa, a także uszkodzenia mechaniczne czy awarie spowodowane nieprawidłowym działaniem innych podzespołów układu zapłonowego. Niezależnie od tego, zepsute cewki należy wymienić. Co w ogóle warto wiedzieć na ich temat i jak zabrać się do ich wymiany?
Jak działają i za co odpowiadają cewki zapłonowe?
Funkcja cewki zapłonowej jest szczególnie istotna w samochodach z silnikami o zapłonie iskrowym (na przykład silniki benzynowe), gdzie iskra musi być odpowiednio silna, aby zapalić mieszankę paliwo-powietrze pod dużym ciśnieniem. Co ważne, ich awaria wpływa nie tylko na to, jak i czy zapala nasze auto, ale także na szereg innych istotnych czynników. Najpierw jednak warto wyjaśnić, jak działają cewki zapłonowe. Jak zatem w praktyce wygląda ich praca? Jeśli cewki zapłonowe są sprawne, to odbywa się to w taki sposób, że:
- prąd elektryczny przepływa przez pierwotną cewkę zapłonową, tworząc pole magnetyczne,
- gdy prąd jest wyłączany, pole magnetyczne się zapada. Jest to kontrolowane przez układ zapłonowy, który precyzyjnie reguluje czas zapłonu,
- zapadnięcie się pola magnetycznego powoduje indukcję bardzo wysokiego napięcia we wtórnej cewce,
- wysokonapięciowy prąd jest następnie przekazywany do świecy zapłonowej, gdzie wywołuje iskrę potrzebną do zapłonu mieszanki paliwo-powietrze,
- proces ten jest powtarzany z każdym cyklem zapłonu silnika.
Wiele nowoczesnych samochodów korzysta z systemu zapłonu bezpośredniego, gdzie każda świeca zapłonowa ma dedykowaną cewkę zapłonową. Przy czym cewki zapłonowe są zazwyczaj wytrzymałe i trwałe, ale jak wszystkie części samochodowe, z upływem czasu mogą się po prostu zużyć lub zostać uszkodzone w wyniku czynników zewnętrznych.
Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej mogą obejmować:
- trudności w uruchomieniu silnika
- nieregularne obroty
- spadek mocy
- zwiększone zużycie paliwa
Jak widać, cewki zapłonowe wpływają na wiele istotnych aspektów związanych z eksploatacją samochodu.
Cewki zapłonowe – jakie rodzaje?
To, jakie cewki zapłonowe znajdują się w naszym samochodzie, zależy od rozwiązania, jakie przyjął producent. Tym samym w sytuacji, kiedy chcemy wymienić cewkę zapłonową, musimy kupić taką, która będzie pasować do systemu zapłonowego naszego auta (cewki zapłonowe każdego typu znajdziesz w sklepie internetowym Ucando.pl – na https://www.ucando.pl/k/cewki-zaplonowe/U1110). W motoryzacji istnieje kilka rozwiązań w tym zakresie, do których należą przede wszystkim:
- cewki zapłonowe z pojedynczym uzwojeniem
- cewki zapłonowe typu DIS (ang. Direct Ignition System)
- cewki zapłonowe typu COP (ang. Coil-On-Plug)
- cewki zapłonowe typu CNP (ang. Coil-Near-Plug)
Jak kupować cewki zapłonowe?
Najprościej i najszybciej cewki zapłonowe można kupić przez Internet w sklepie z częściami samochodowymi. Co ważne, jeśli mamy wątpliwości co do tego, jaki rodzaj cewki samochodowej pasuje do naszego auta, to we wspomnianym już wcześniej sklepie Ucando.pl dostępna jest specjalna wyszukiwarka części. Wystarczy wpisać w niej markę, model samochodu oraz rodzaj silnika i automatycznie pojawią się wszystkie pasujące do niego cewki zapłonowe. Dzięki temu wyeliminujemy możliwość pomyłki, a cewka przyjdzie do nas prosto na podany adres.